Gentherapien

Exklusives Whitepaper: "Successful market access for gene therapies - Strategic challenges and possible solutions"

Autoren: Ina Berger, Thomas Frankl, Dr. rer. nat. Ingo Hantke, Dr. nat. med. Alexandra Martyniszyn-Eiben, Dr. rer. nat. Dominik Müller, PD Dr. rer. nat. Sabrina Schlie-Wolter, Heike Kielhorn-Schönermark, Prof. Matthias P. Schönermark, M.D., Ph.D. (2023)

In den letzten Jahren ist die Zahl der Gen- und Zelltherapien auf dem deutschen Markt stetig gestiegen. Bis Anfang 2023 sind mehr als 20 Produkte auf dem Markt und viele weitere in der Entwicklung, die Hoffnung auf eine weitere Umgestaltung der Gesundheitsversorgung geben.

SKC hat eine umfassende Analyse erstellt, um die wichtigsten Aspekte der strategischen Herausforderungen für Gentherapien in Deutschland abzuleiten, insbesondere im Hinblick auf Pricing und Erstattung. Sowohl die ganzheitliche Betrachtung als auch die einzelnen Fallbeispiele unterstreichen die Notwendigkeit eines frühzeitigen Engagements, einer strategischen Positionierung und eines kontinuierlichen Beobachtens und Lernens.

Das Whitepaper "Gentherapien - Erfolgreicher Market Access, strategische Herausforderungen und Lösungen" ist ausschließlich auf Englisch verfügbar.

Significance statement

In recent years, the number of gene and cell therapies on the German market has steadily increased. By the beginning of 2023, more than 20 products have been launched and many more are in development, offering the hope of revolutionizing healthcare even further.

Many of the challenges to market access for gene therapies such as manufacturing problems and generation of high-quality clinical evidence are general in nature. Reimbursement problems, on the other hand, are country-specific. Especially in Germany, an optimal market access strategy needs to take multiple layers and prerequisites into account in order to eventually reach the overall goal: treating as many patients in need with an adequately reimbursed price.

In 2020, SKC had analyzed the gene therapy landscape and published a whitepaper on the strategic challenges and potential solutions in Germany. Since then, new laws substantially changed the German benefit assessment and price negotiation landscape, new (methodological) requirements were implemented, additional options to close evidence gaps were introduced, an EU-wide HTA is on the horizon, and several new gene therapies became learning cases: they made it into the market – or failed.

Therefore, we have prepared a comprehensive analysis to derive key considerations for the strategic challenges for gene therapies in Germany, with a focus on pricing and reimbursement. Both, the holistic view as well as individual case examples reinforce the need for early engagement, strategic positioning, and continuous monitoring and learning.

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Successful market access for gene therapies
Strategic challenges and possible solutions

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